Faceți căutări pe acest blog

luni, 9 mai 2011

Acuzaţii de miliarde pietruite-n Cavnic


În oraşul Cavnic există grave suspiciuni că s-au tocat nejustificat 50 de miliarde lei vechi pentru o pietruire de 6 km. Bârfele sunt alimentate de lipsa faptul că primarul n-a făcut publice documentele solicitate de un consilier. În replică, primarul spune că nu-i e frică de un control al Curţii de Conturi.

Vuieşte Cavnicul că aici s-a bătut recordul în ceea ce priveşte cel mai scump kilometru de drum pietruit. Zvonurile vehiculau 55 de miliarde lei vechi pentru 6 km de pietruiri. Însă primarul spune că-i vorba de 50 de miliarde şi că pe lângă investiţia cu drumul mai sunt şi alte cheltuieli. N-am fi dat curs zvonurilor dacă povestea nu s-ar fi îngroşat. Nu avem cheltuielile detaliate însă sumele nu corespund cu lucrările similare executate în Maramureş. De exemplu, dacă am lua în calcul faptul că Ministerul acceptă să se asfalteze (!) kilometrul de drum cu 5,6 miliarde lei, ar ieşi vreo 35 de miliarde şi nu 50 pentru 6 km de pietruiri. În Maramureşul Istoric se fac acum 10 km de drum forestier cu 33 de miliarde (pietruire, ziduri de sprijin, podeţe şi rigole). Şi încă un exemplu: în 2008 s-au betonat (!) în Maramureş 4 km de drum şi s-au reparat 4 poduri cu 36 de miliarde lei vechi. Având aceste date n-am mai putut spune că-i vorba de o veche răfuială între doi foşti contracandidaţi, aşa că i-am cerut detalii primarului Alexandru Dragoş respectiv consilierului Nicolae Bindiu (fost primar).

Problema cu drumul supraevaluat este pe „Gutinul Doamnei”, cunoscut de localnici drept „drumul de pe Cotreanţa”.

Suspiciunile că investiţia ar fi cu probleme au apărut în momentul în care Bindiu în calitate de consilier a obţinut răspuns scris de la Primărie că nu poate avea acces la documentele privind cheltuielile de pe Cotreanţa; „Totul este îmbârligat iar din punct de vedere al sumei, tot ce este peste 5 maxim 10 miliarde lei vechi este o sumă care nu se justifică din perspectiva valorii estimate a lucrărilor.

Eu am cerut de două ori detalii. Mi-a răspuns în scris că nu-mi dau documentele. Mai mult, în legea 215 există precizare că e obligat să pună la dispoziţie toate documentele pentru exercitarea competenţei de consilier local. Pot să-i dau în judecată numai că nu am timp să mă ocup de asta. Aşa că totul este nu într-o ceaţă ci în mai mult decât o suspiciune”. De ce n-a făcut primarul Dragoş publice documentele? „N-au decât să verifice, există proiect, există aprobări, există de toate. Bindiu mi-a cerut, i-am transmis. Celelalte sunt de competenţa Curţii de Conturi. Să vină să verifice, nicio problemă. Eu nu vreau ca Bindiu să facă filosofie pe hârtii. Mi-a cerut să i le leg, să i le numerotez, să i le nu ştiu cum. Să-i trimit toate hârtiile. Pământul e al nostru, l-am trecut în Cartea Funciară, avem toate aprobările”, a spus Dragoş.

Concret, pe Cotreanţa „s-a făcut drumul, ca să poată urca maşini mari de la drumul principal până la punctul de sus”, a declarat primarul.

Doar că trebuie înţeles clar faptul că drumul de pe Cotreanţa este o părticică inclusă în proiectul mare privind domeniul schiabil, proiect ce se ridică la circa 9 milioane de euro, fonduri guvernamentale. „În studiul de fezabilitate întocmit în 2006 nu a fost prevăzut drum, deşi în aspectele ce ţin de domeniul schiabil e obligatoriu să prevadă drum de la staţia de pornire până sus. Iar pe drumul respectiv se face la fiecare stâlp cale de acces pentru a se putea interveni. Aşa că s-a făcut un nou proiect care s-a făcut gratuit de echipa care a câştigat licitaţia pentru proiectul mare. Este vorba de un proiect pentru a exista acel drum. E drum forestier, există un contract de utilitate între noi şi Romsilva pentru a-l folosi pentru că nu aveam pe unde să facem un alt drum de jos şi până sus”, a ţinut să explice primarul Dragoş. El ne-a dat asigurări că drumul s-a făcut cu autorizaţie şi cu toate documentele legale. Dar a mai spus o chestiune interesantă: „Deşi n-a fost prevăzut acest drum, construirea acestui drum intră în valoarea totală a proiectului, fără a depăşi cu un leu proiectul. Liniştit să vină controalele!”. Primarul a spus că nu a fost nevoie de o licitaţie separată pentru investiţia de pe Cotreanţa: „Ce licitaţie să faci dacă-i inclusă în proiectul mare? El, domnul Bindiu nu a făcut în studiul lui de fezabilitate şi proiect, nu a făcut absolut nimic legat de drumul care trebuie să existe în asemenea chestii (pe vremea cât era Bindiu primar s-a iniţiat proiectul privind domeniul schiabil pe Gutinul Doamnei n.red). Noi am făcut alt proiect pe care l-am inclus în proiectul mare cu domeniul schiabil. Asta pentru că nu a existat. El a plătit două miliarde de lei pentru studiul de fezabilitate unde n-a fost prins aşa ceva şi pentru proiect. Dar proiectul acela nu l-a văzut nimeni în veci. Acest proiect (cel de pe Cotreanţa n.red) e făcut de echipa care a câştigat licitaţia, în cadrul proiectului mare”.

Alexandru Dragoş se declară liniştit chiar şi în varianta în care ar fi sesizate sau s-ar autosesiza organele de control: „N-au decât să sesizeze Curtea de Conturi, să vină! Ce-i aşa mare lucru? Să vină şi le pun la dispoziţie tot ce am. Oricum vine Curtea de Conturi mai devreme sau mai târziu. Eu nu mă joc fără documente legale. Iar acel proiect l-am legat de Cavnic. Dacă nu făceam asta anul acesta nu mai primeam niciun ban şi proiectul dispărea”.

Din toată această poveste un singur lucru e cert: până când declaraţiile nu sunt însoţite de acte care să demonstreze că lucrările n-au fost supraevaluate speculaţiile şi acuzele nu vor înceta. Oricum, lucrurile se vor clarifica după controlul Curţii de Conturi.

„E vorba de 50 de miliarde lei vechi din care s-au plătit: proiectul cu TVA, există materiale în custodie la firmă, plus că s-a plătit 6 km de drum cât s-a făcut. Se merge cu lucrările în continuare, conform proiectului. Că n-au văzut alţii proiectul, e treaba lor, nici măcar nu l-au făcut. 100 de metri mai trebuie făcut pentru a fi terminat drumul. Cu banii cheltuiţi nu se va depăşi valoarea proiectului în sine” – Alexandru Dragoş, primarul oraşului Cavnic.

Mircea CRIŞAN – Gazeta de Maramureş

Un comentariu:

  1. poi normal ca drumuri forestire ne trebuie noua sa putem merge cu masina dupa ptitoi la vara

    RăspundețiȘtergere